måndag 6 oktober 2008

Jämmer...

Ja, här KUNDE det ha gått bra. Nu är det bara det att min Mats inte har greppat idén med min diet. Jag har ju (försökt) att köra LCHF ett tag nu och det har gått jättebra. Tills han kommer hit och lagar mat till mig. han är såå snäll och såå duktig på att laga mat, men det blir fel. Jag har förklarat min plan för honom jag vet inte hur många gånger, men det verkar inte gå fram. Det där med mycket fett fattar han. Det är det där med liiite kolhydrater som inte går fram. Jag ska INTE äta bröd (det enda bröd jag får äta är extremt grovt), potatis, pasta, ris etc. Men vad lagde han till för mat igår när jag hade varit borta hela dagen? Lasagne! Det är ju inte så lätt att peta ur pastan ur det... Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det går ju som sagt bra under veckorna, men för att det ska funka så går det inte att äta "som vanligt" på helgerna.

Jag har diskuterat igenom saken med Mats. Han tycker att jag ska köra mer efter Viktväktarnas modell, men att inte räkna points strikt utan äta "förnuftigt" och dessutom motionera. Det låter ju jättebra, men jag har svårt att låta bli de där onyttiga mellanmålen och den onyttiga maten. Men jag ska köra på hans linje i ett par veckor och se hur det går... Jag får väl ladda upp med ordentligt med frukt här hemma! Så får vi se hur det går... Om det sedan inte funkar så får vi väl se vad jag hittar på.

Trots att det nu inte har gått så bra den här veckan så har jag ändå tappat lite. Så nu har jag gått ner 2,5 kg allt som allt. Ny vägdag är nu måndagar, eftersom jag startade den nya regimen idag, måndag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är jättesvårt för andra som inte är insatta eller har problem med vikten .. att förstå vad det innebär eller vad som krävs för att man faktiskt ska gå ner i vikt.

De menar inget illa med det, men om man ser till just GI.. så kräver de enorm planering .. vilket är på gott och ont! Men om det ska funka med allt måste man göra ett schema nästan, för en vecka i taget.. :) annars är det lätt att ta något av det här man inte ska haha..

Jag tycker gi är oslagbart bäst.. men det är ganska dyrt att hålla på (grönsaker har blivit väldigt dyrt de senaste åren). VV tex känns som ett billigare alternativ då man faktiskt får äta allt (och tex pasta är billigt..).

Dock är viktväktarna av någon anledning jättesvårt för mig.. jag tycker sockersuget blir extremt..

Gi ger enligt mig en större energikick, man blir oftast piggare efter ett tag (först blir man snarare hängig..innan kroppen kommer igång och fattar vad det handlar om).

Jag ska snart själv göra en nystart på gi.. och även om vissa människor har svårt att förstå gi och det här med inga kolhydrater (har blivit i det närmsta osams med vissa i släkten om saken).. så är jag förunnad med en make som faktiskt provat gi själv.. även om han bara hade några få kg att bli av med.. (men genom att han fick prova själv, läste han böcker.. provade laga mat osv.. han lärde sig helt enkelt.. och det är ett stort stöd).

Lycka till oavsett vägen!
MVH Sandra

Anonym sa...

Hej! Första gången jag är in här. Jag ser att du har varit vääääldiigt duktig. Till skillnad från mig *ler*.
Har också en viktblogg och jag kämpar på som du!!
Lycka till i fortsättningen.