onsdag 30 mars 2016

Långsamt eller lagom?


Så... påsken är över för detta år. Matmässigt blev påsken faktiskt helt OK, vi hade bjudit hit våra mammor (dvs min mamma och min svärmor) på påsklunch, men när den dagen väl kom så stannade båda hemma pga förkylningar. Så maken och jag åt bara en tämligen blygsam sillunch bestående av matjesill, potatis, gräddfil, ägghalvor och lite rökt lax. Sedan förstörde jag i och för sig allt med att köpa popcorn på bion som vi gick på senare (vi såg "Zootropolis"). Men OK, det kunde ha varit betydligt värre! 

Vikten då? Det går ganska långsamt men det går neråt. Mitt problem tidigare gånger har ju varit att jag har tappat sugen för att det har gått för långsamt. Så ska det ICKE bli den här gången. I lördags - min vägdag är lördagar - hade jag tappat 4 kilo. Det får man väl vara nöjd med, men det hade varit ännu roligare om jag hade fått räkna den vikt jag såg på vågen på fredag morgon, då var det ett halvkilo till... Hur gör ni, kan ni hålla er från att ställa er på vågen mer än en gång i veckan? För mig blir det varje morgon. 

Min träning består av att jag tränar hemma framför TV'n med olika träningsdvd-er som jag har skickat efter från Amazon.com. Jag har nog ett 40-tal nu, men det är kanske 15 som jag använder just nu. Jag försöker träna 4-5 ggr/veckan, 30-60 min per gång. 

Jag har även mätt mig runt midjan. Från startmåttet för drygt en månad sedan har jag tappat 6 cm! Sen är jag inte helt säker på att det är på samma ställe, men på ett ungefär. Så visst händer det saker! Jag märker också att kläderna sitter lösare. Och jag läste följande på Viktklubb som stärkte mig en del:  Livsstilsförändringen som innehåller träning innebär att vi får en ökad blodmängd och en ökad mängd vätska i kroppen. Ibland kan man till och med gå upp några hekton, för att sedan gå ner igen.

Så jag tänker köra på som jag har börjat, med att räkna kalorier och logga dem i Viktklubb. jag loggar även träningen men äter oftast inget extra även om jag har tränat. Det verkar funka för mig även om det ibland känns som att det går lååååångsamt... 

Inga kommentarer: