söndag 20 mars 2016

Nystart


Tre år sedan jag sist bloggade här! Vikten har förstås inte alls gått neråt sedan dess, tvärtom. Det senaste året har jag ställt in mig på att göra en magsäcksoperation i form av Gastric Sleeve (där man tar bort en del av magsäcken, till skillnad från Gastric Bypass där man kopplar bort magsäcken och istället kopplar direkt till tarmen). Efter väldigt mycket om och men så fick jag "nej" från kirurgen, av olika anledningar vill han inte utföra den operationen på mig. En Gastric Bypass kunde jag få, men den tackade jag nej till. Jag har hört lite för mycket om olika otrevliga komplikationer efter den, så jag vågar helt enkelt inte! 

Mina värden är tydligen helt åt skogen och en synnerligen otrevlig gastroskopi visade att jag dessutom är på väg att få magsår. Detta har fått mig att bli lite rädd - jag äter mer och mer mediciner och vikten gör det hela ännu värre. Skulle tro att en del av medicinerna som jag äter är just på grund av vikten. 

Så, här är den nakna sanningen: I början av februari vägde jag 109,5 kg. Sedan dess har jag gått med i Viktklubb och räknar kalorier. Jag har hittills blivit av med 3,5 kg. Mitt problem har förut varit att jag har tappat sugen för att jag vill att vikten skall tappas snabbare. Då har jag gett upp och återgått till mina gamla vanor, som ju inte har varit något vidare. Men, precis som en klok människa sa häromdagen: oavsett om jag försöker gå ner i vikt eller inte så går tiden. Då är det väl lika bra att fortsätta viktminska (även om det går sakta), i den här takten har jag ju ändå förlorat 24 kg om ett år! Och dessutom kanske mina värden (magsår etc) har förbättrats... 


Inga kommentarer: